Het VTM-programma ‘B&B Zoekt Lief’ behoort tot één van de beter bekeken datingshows uit het huidige TV-aanbod, waarbij we de kans krijgen om binnen te kijken in het dagdagelijkse leven van B&B’s beheerd door land- en taalgenoten. Denken we maar aan Nele die vorig seizoen de deuren van Pousada Tañara in Brazilië opende voor de TV-ploeg en voor enkele mannelijke vrijgezellen, of aan Erika die komend seizoen hetzelfde zal doen met Amoliv in Toscane.
Uit onderzoek van ExpressVPN blijkt dat internationale realityshows in het algemeen en datingshows in het bijzonder meestal worden opgenomen op exotische (en dus per definitie warme) locaties omdat de zon, de zee en het algemene gevoel van happiness ervoor zorgen dat mensen makkelijker verliefd worden, doordat het stressniveau daalt en het dopamineniveau stijgt.
Hetzelfde onderzoek legt bloot dat de programmamakers nog enkele andere technieken gebruiken die ervoor zorgen dat deelnemers enerzijds heel snel verliefd worden (wat de kijkcijfers en de buzz rond het programma ten goede komt), maar anderzijds vaak ook leiden tot vluchtige – en dus kortstondige – romantiek.
Zo blijkt dat een programma als Ex on the Beach op het vlak van langdurige romantiek het slechtst scoort. Met een succespercentage van amper 6% worden dus niet de beste cijfers opgetekend, terwijl op het scherm de romantiek er vaak vanaf spettert. Om dit met feiten te staven: op 176 kandidaten werden in totaal slechts 16 stellen gevormd, waarvan er in 2023 nog maar 1 een koppel vormt.
Love Island – dat ook bij ons te volgen is – scoort iets beter met een succespercentage van 20%, terwijl Temptation Island een betere score van 38% realiseert en een score voor langdurige liefde van maar liefst 65% – weliswaar gebaseerd op cijfers uit de Amerikaanse versie.
De top-3 wordt gevormd door drie programma’s die ook bij ons bekend zijn: Blind Getrouwd op plaats 3, Boer Zoekt Vrouw op plaats 2 en De Bachelorette op een eerste plaats met een succespercentage van 42% en een score voor langdurige liefde van maar liefst 83%.
Het onderzoek besteedt ook aandacht aan de locaties waar bepaalde van deze reality programma’s zijn opgenomen. Eéntje ervan spant de kroon met een reguliere huurprijs van maar liefst 30.000 USD per nacht. Als programmamakers zo diep in de geldbeugel tasten, zal dit zeker met een reden gebeuren: de betoverende romantiek van toplocaties creëert een instant feeling van geluk, de absolute voedingsbodem voor prille verliefdheid.
Veel datingprogramma’s zijn gebaseerd op onmiddellijke beloning en de mogelijkheid tot nog extremere verleiding (zou de volgende persoon die het huis betreedt niet een nóg interessantere match zijn?). Deze formats hebben vaak een lager slagingspercentage op langdurige romantiek. Programma’s die niet drijven op deze tendens, hebben meestal een hogere kans op succes.
Dat land- en taalgenoten die eigenaar zijn van een accommodatie in het buitenland meer en meer de weg aan het vinden zijn naar dit soort programma’s én op die manier visibiliteit schenken aan hun B&B of hotel, kunnen we alleen maar toejuichen. Stilletjes duimen we voor hen dat ze via deze weg ook het blijvend geluk vinden, eens de cameraploegen zijn verdwenen en het échte leven herneemt. Tenzij hun deelname uiteraard is gericht op publiciteit en niet zozeer op een romantische zoektocht naar de eeuwige liefde.